2008 | France | Experimental

Les naufragés de la Méditerranée

  • 4 mins
  • Director | Tiécoura N'daou
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This film focuses on the displacement of young Africans looking for a better life.

With colored and numbered images, the idea is to create a visual language to make help the audience become more award of the European illusion. It is through painting that the artist can handle contrast and subtelty. The imprecise silhouette and unrecognizable faces highlight eh clandestine status of those tempted by El Dorado.

The hesitate as is illustrated by the slow motion of the images. They say goodbye and they dive into the water after much vacillation. You can hear the cacophony of the whirpools created by the waters, the cries of the castaway. They shout to cheer each other, to express their distress. The red marks their bodies with the danged they are exposed to and refers back to the blood of the disappeared. The dam, a study wall sustained by powerful props is a metaphor of Europe.

Tourné à Markala, cette vidéo aux images colorisées et numérisées a pour but de faire prendre conscience aux jeunes du mirage qu’est en réalité cette Europe qui les attire. Les silhouettes imprécises, évoquent l’état de ces clandestins attirés par cet Eldorado ; leur hésitation est évoquée par le lent mouvement des images ; ils se saluent, plongent avec l’énergie du désespoir ; on entend le bruit des remous de l’eau, les cris, tantôt d’encouragement, tantôt de désespoir. Le rouge sur leur corps évoque le péril auquel ils s’exposent et le sang des disparus. Un mur massif soutenu par de solides piquets est une métaphore de l’Europe. Une énorme vague noire et blanche, dans l’esprit d’Hokusai, roule , mortifère, elle va gagner. Joëlle Busca

Migration Displacement Illusion Painting Silhouette Shadow
Spotlights